Vaggerydsbedömningen lördag maj 2010

Jag såg inte alla ridvisningar men ganska många och jag måste säga att jag saknade riktigt klockren fyrtaktstölt hos många av de hästar som visades.
Jag hoppas att det var en effekt av mycket regn, frusna ryttare och lite tung bana (vilket ju inte påverkar avelsmaterialet i sig) och inte att det beror på att det blir allt färre avelshästar som går i - eller nedärver - klockren smidig tölt. Visst har det varit hästar även under tidigare avelsvisningar med mycket aktion och viss styvhet i sidorna som fått relativt god utdelning i bedömningpoäng ändå, men nu var det slående hur få det var som visade prov på den smidighet i tölt som jag tittar efter och anser vara så viktig.


Kommentarer
Postat av: Björk

Smidig och spänstig tölt borde vara A och O för oss alla. Ruskväder påverkar naturligtvis det allmänna välbefinnandet men det är tråkigt om du känner att detta saknades. Det är extra synd om det ges höga poäng utan att tölten är riktigt taktren. Jag har förstått att många var missnöjda med sina resultat under helgen.

2010-05-12 @ 13:50:39
Postat av: Christina

Jag hörde en del kommentarer om att Vaggeryd inte var lämplig som plats. Snarare är det väl i så fall tidpunkten som inte är lämplig utan ligger för tidigt på våren. Lägg fram denna bedömning tre veckor istället. Det ökar möjligheten för bättre väder och mer förberedda hästar. För jag hoppas ju som sagt på att det inte är avelsmaterialet som börjar mattas ut.

2010-05-15 @ 14:22:02
URL: http://frankalvsvik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0