Fri tillgång

Ja, vad innebär egentligen fri tillgång av stråfoder till en häst om man ser på ursprungsförutsättningarna?

Egentligen är det fråga om fri tillgång men inte hela tiden. Hästar kan förflytta sig långa sträckor för att söka föda, fri tillgång finns inte framför mulen serverat i hög.

Det är inte bra för en häst att stå på samma plätt och äta hela dygnet om i stort sett. Det främjar varken blodcirkulation, kondition, muskelutveckling eller glädjen att röra sig.

Å andra sidan är det inte bra för hästen att få minimalt med stråfoder heller. Det leder till många problem och ger inte heller en frisk häst.

Lagom tillgång är bäst. Och stråfodret ska vara av bra kvalitet - för en häst. Inte för tidigt slaget på sommaren och inte för sent heller.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Efter några vintrar med fri tillgång på grovfoder är jag nöjd med denna hästhållning. Och det är inte bara för att jag främst valt den fria tillgången grundat på min egen bekvämlighet :). Min erfarenhet är att under "infodringen" är det ett ständigt ätande, som hästägare förväntar jag mig en samling hästar som ser ut som runda små bollar. När gruppen väl förstått att det finns mat äts det ibland men sovs, strosas, busas och gnags på annat desto mer. Våra hästar hobbyrids, om någon av dem skulle tränas mer aktivt mot ett särskilt mål fick jag lägga om planeringen.

Det som är svårast i sammanhanget är att få tag på ett bra grovfoder när man inte odlar själv. Jag har inte lyckats få det proteinvärde jag helst hade önskat men försöker möta detta med tillskottsfodring av just protein.

2009-02-23 @ 13:45:52
Postat av: Christina

Hej "anonym".



Det låter som att du har bra hagar som inbjuder till sysselsättning och rörelse. Och det är ju en fördel.



2009-02-26 @ 12:33:43
URL: http://frankalvsvik.blogg.se/funderingar
Postat av: Bodil

Det var inte meningen att vara "anonym". Namnet föll bara bort :).

Tyvärr tvingas jag erkänna att hästarna nu verkar gå upp i vikt. Jag tror det är snön som gjort att de rört sig mindre. De håller bestämt på sina stigar och tar inte ett snötungt steg i onödan. Bortsett från det är vår vinterhage omväxlande och de rör sig i dess olika delar.

2009-02-27 @ 16:13:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0