Bedömningar i Vaggeryd

Tyvärr hade jag inte möjlighet att vara där mer än några timmar ena dagen.
Trevligt att insupa islandshästatmosfär.

En del diskuterades det på läktaren om att domarna var ovanligt hårda i sina omdömen. Jag tycker att av det jag såg låg bedömningspoängen rätt, flera av de visade hästarna visade inte den stabilitet som krävs för de högre poängen.

Men det jag saknar från gamla bedömningsförfarandet är tillägget med kommentarer som "goda anlag" (med tanke att hästen kan visa betydligt bättre med mer träning) och ett samlande omdöme i ord. Nu är det standardiserade siffror som gäller. Bra för statistiken men inte så bra för anlagsbedömning vid avelsurval. Och inte alltid så bra för hästen.

Kommentarer
Postat av: lisa

vilken kul blogg,mkt interessanta funderingar som jag helt håller med dig om,jag har inte hållit på med islandshästar speciellt länge men jag kan säga så här jag är fast,underbara hästar.Kul med åsikter o funderingar från en erfaren som får en att tänka till.Mvh Lisa



2009-07-12 @ 17:16:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0